Co zrobić, by zwiększyć swoje szanse? [1/2]

Co zrobić, by zwiększyć swoje szanse? [1/2]

Jak już wspominałem w kilku innych wpisach, rekrutacja do szkoły średniej jest swego rodzaju rywalizacją. Dobrze więc jest do takiej rywalizacji się przygotować – wykorzystać swoje mocne strony i podjąć inne działania, dzięki którym zwiększymy swoje szanse. Ten i kolejny wpis o analogicznym tytule poświęcam odpowiedzi na pytanie, co możecie zrobić – jako kandydaci i rodzice – aby zwiększyć swoje szanse.

Poznanie oferty szkół

Pierwszym czynnikiem, który zwiększa Wasze szanse jest znajomość oferty szkół w Waszej okolicy. Wszyscy znają te najbardziej popularne placówki, w których zazwyczaj jest najwięcej kandydatów, a co za tym idzie najtrudniej się tam dostać. Tymczasem bardzo często niedaleko znajdziecie szkoły z podobną ofertą, jednak nie tak bardzo oblegane. I oczywiście nie oznacza to konieczności rezygnacji z ubiegania się o miejsce w tych popularnych (jeśli to o nich właśnie marzycie), ale daje możliwość zabezpieczenia się na wypadek, gdyby konkurencja w nich była dla Was zbyt silna.

Na początku zatem trzeba poznać szkoły. Prawdopodobnie większość z Was – zarówno Kandydatów, jak i Rodziców, ma w głowie szkołę lub szkoły, które Was interesują, do których chcielibyście chodzić (lub w przypadku rodziców chcieliby, by ich dzieci chodziły). Ważne jednak, by poznać także ofertę innych szkół. Szczególnie jeśli mieszkacie w dużym mieście lub w jego bliskich okolicach prawdopodobnie wybór macie dosyć duży.

Wykorzystajcie więc wszystkie możliwości, by zapoznać się z różnymi szkołami – nie tylko tymi, o których myślicie od samego początku. Pamiętajcie, że na listę preferencji (którą szerzej omawiam w innym wpisie) możecie, a wręcz powinniście wybrać nie tylko te najbardziej pożądane placówki.

Zatem po pierwsze znajdźcie listę wszystkich szkół średnich ponadpodstawowych. Warto bowiem mieć świadomość ile jest takich szkół w Waszej okolicy i co to są za szkoły – często bywa tak, że skupieni na przykład na tych najbardziej popularnych z nich nie mamy świadomości, że istnieją także inne.

W drugim kroku z listy wszystkich wybierzcie te, których lokalizacja jest dla Was akceptowalna – to znaczy takie, do których moglibyście dojeżdżać (niekoniecznie tylko te najlepiej zlokalizowane, ale także takie, do których „w ostateczności, gdyby były naprawdę fajne” moglibyście jeździć).

W kolejnym kroku zajrzyjcie na strony internetowe tych szkół – zobaczycie informacje, które przygotowała dla Was szkoła. W roku 2020 jesteście w szczególnie trudnej sytuacji w zakresie poznawania oferty szkół, gdyż w większości nie możecie ich odwiedzić osobiście, co generalnie jest najlepszym rozwiązaniem. W związku z tym poszukajcie informacji o interesujących Was szkołach także w innych źródłach – mediach społecznościowych, kontaktach wśród znajomych itp.

Dobra konstrukcja listy preferencji

Drugim czynnikiem, który zwiększa Wasze szanse w rekrutacji jest dobre skonstruowanie listy preferencji. Jest to zagadnienie na tyle istotne, że poświęcam mu odrębny duży wpis na blogu – przeczytajcie go uważnie.

W tym miejscu wspominam o niej dlatego, by podkreślić, że istotnie wpływa ona na Wasze szanse dostania się do szkoły – dobrze skonstruowana lista preferencji to większe szanse, zła lista preferencji to mniejsze szanse.

Kryteria i punktacja – mieć jak najwięcej się da

Jak wspominałem już wcześniej rekrutacja do szkoły jest swego rodzaju rywalizacją. Jest to rywalizacja na punkty (plus ewentualnie dodatkowe kryteria). Zatem zasada jest prosta – im więcej punktów, tym większe szanse. Czyli aby mieć większe szanse trzeba zadbać o to, by mieć jak najwięcej punktów. Mimo, że wydaje się to być oczywistym stwierdzeniem, to warto się przy nim na chwilę zatrzymać.

Chciałbym tu przypomnieć, że punktacja, którą uzyskują kandydaci w poszczególnych szkołach może się różnić. Składa się ona bowiem nie tylko ze wspólnych dla wszystkich szkół elementów (wyniki egzaminu gimnazjalnego lub sprawdzianu ósmoklasisty, punktów za oceny z języka polskiego i matematyki oraz punktów za osiągnięcia dodatkowe), ale także z punktów za oceny z przedmiotów wskazywanych przez poszczególne szkoły.

W związku z powyższym, kiedy przystępujemy do wyboru szkół i wskazywania w nich oddziałów (klas) patrzmy także przez pryzmat tego, jakie przedmioty są punktowane podczas rekrutacji w tych miejscach. Dobrze wybierać takie, gdzie nasze oceny są najwyższe. Najlepiej policzyć sobie, ile punktów będziemy mieć (przyjmując założenie uzyskania spodziewanego wyniku egzaminu/sprawdzianu oraz spodziewanych ocen z poszczególnych przedmiotów) w poszczególnych oddziałach (klasach), do których rozważamy kandydowanie i na tej podstawie preferować te, gdzie uzyskane wyniki punktowe będziemy mieli wyższe. Pamiętajcie, im więcej punktów, tym większe szanse na przyjęcie.

Jeszcze jednym zagadnieniem, na które chciałbym zwrócić uwagę w tym miejscu są punkty przyznawane za odnotowane na świadectwie ukończenia szkoły szkoły podstawowej osiągnięcia w działalności na rzecz innych ludzi, w szczególności w formie wolontariatu. Za takie osiągnięcia można uzyskać 3 punkty rekrutacyjne – może okazać się, że to bardzo dużo. Dlatego zachęcam tych z Was, którzy nie mają tego typu osiągnięć, a czytają ten tekst w czasie, kiedy można jeszcze coś w tym zakresie zrobić, by postarali się takie osiągnięcie uzyskać. Porozmawiajcie z wychowawcami w Waszych aktualnych szkołach na ten temat.

Ciąg dalszy tematu w kolejnym poście.


Do dyskusji zapraszam na Facebooka eduBloga oraz do grup: Rekrutacja 2020 – kandydaci oraz Rekrutacja 2020 – rodzice.


Zobacz też...

Błędy, których lepiej nie popełniać [2/2]

Błędy, których lepiej nie popełniać [2/2]

Błędy, których lepiej nie popełniać [1/2]

Błędy, których lepiej nie popełniać [1/2]

Jak zbudować dobrą listę preferencji [2/2]

Jak zbudować dobrą listę preferencji [2/2]

Jak zbudować dobrą listę preferencji? [1/2]

Jak zbudować dobrą listę preferencji? [1/2]